måndag 3 augusti 2009

Första dagen på dagis

Idag fick jag väcka A kl 8 för vi skulle vara på dagis kl 9, första dagen i inskolningen. Jättespännande. När vi ätit frukost och gjort oss i ordning tog vi en promenad till dagis. Väl där hängde vi av oss och gick in. Träffade på en fröken som hälsade oss välkomna. Vi lekte i ett av rummen där dom har massa bilar och koka grejer. A tyckte det var jätte kul. Idag var det inte så många barn på A:s avdelning (bara fyra barn). Dom har haft stängt fyra veckor  så det var första dagen för fröknarna oxå (plus att dom gjort en stor omorganisation så allt e lite rörigt för dom). Inga gardiner eller något fanns eftersom dom haft storstäd och bonat golven, så det fick fröknarna fixa samtidigt som dom skulle vara med barnen. 

Halv tio var det samling, vi sjöng en sång och pratade lite sen var det fruktstund (men dom hade ej fått hem varor än så det fick bli digestivekex). Efter det var det fortsatt lek.  Alla barnen bjöd mig på "mat" hela tiden så jag var "mätt" när vi gick därifrån. Vi skulle bara vara en timme idag men A ville inte gå hem så jag fick tjata lite (fröknarna sa att det var ok att stanna längre). Jag hade lovat att han skulle få leka på båten på gården innan vi gick hem och det kom han ju på (bra tänkte jag för då kommer jag ett steg närmare utgången). Vi lekte en bra stund ute (det var en del barn från dom andra avdelningarna ute). P och Hilde kom för att möta oss. Alla barnen tyckte det var jättespännade med hunden som satt utanför. A ville naturligtvis inte gå hem och började grina för att han inte fick vara kvar. Det verkar ju lovande för framtiden.

Vi har pratat en del med honom om att i början ska mamma vara med på dagis men sen ska han vara där själv med fröknarna och dom andra barnen medans mamma jobbar. Och det verkar ha gått in för när vi kom hem sa han till sin far: imorgon ska jag var själv på dagis. Haha, jag sa att mamma ville vara med imorgon med men att dagen efter det går mamma iväg en sväng, så vi får se hur det går när jag verkligen ska gå.

Nog om dagis. Vi har även haft främmande av farmor, farfar, gudföräldrarna och deras hund. Vi satt ute i det fina vädret och fikade. Eftersom Tula inte gillar andra tikar fick dom sitta fast i koppel i varsitt träd, det gick bra, tula gnällde lite men gav sig till slut.  A tyckte det var roligt med massa främmande, han och Patric lekte en hel del och han var i den våta sandlådan så han såg inte klok ut, det var bara att stoppa in han i duschen innan middagen.

Middagen idag blev bara kotlett med pommes, beasås och sallad, inget speciellt direkt. Men det går ganska fort att göra när man har tajt om tid.

Nej nu ska jag vara lite social med min sambo som bara är ledig idag. Ha en skön kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar