tisdag 26 januari 2010

Mardrömmar

Lilleman somnade redan klockan sju ikväll, han var så otroligt trött. Inte så konstigt med tanke på hur dåligt han sov i natt och sen varit på dagis hela dagen. Han vaknade nu kvart i tio, tyckte jag hörde något och mycket riktigt det var han som grät och var jätte ledsen. När jag kommer in i rummet är han dyngsur av svett och jätte ledsen. Försöker först trösta honom i sängen men märker hur rädd han är så jag tar upp honom och han håller sig krampaktigt fast i mig och gråter hysteriskt. Försöker fråga honom om han haft en mardröm och han säger ja men kan inte berätta vad det är han drömt om som var så läskigt. Tycker så synd om honom vill ju inte att han ska ha mardrömmar och vakna skräckslagen. Tänk om man kunde veta vad dom drömmer om. 

Vi satt en stund i soffan i hans rum innan jag la honom igen men när jag skulle stänga dörren blev han ledsen igen så jag satte mig på golvet och pratade lite lugnt med honom och strök honom över ryggen. När han nästa somnade sa jag god natt igen och skulle gå men då höll han fast min hand. Sa till honom att det inte fanns något farligt och han hade ju Nicke nyfiken där som han kunde krama, han drog då tulan över huvudet och ville inte svar mig, gick då ut men lät dörren stå på glänt. Är helt tyst där inne så jag tror han somnade om när jag gick.

Svårt det där tycker jag, hur man ska hantera det om man ska försöka få dom att berätta eller om man bara ska hålla om och sen natta dom igen. Gör man rätt som låter honom somna om i sin egen säng eller ska man låta honom lägga sig i våran säng (naturligtvis om han hade sagt att han ville det så hade han ju fått det) Vad tycker ni/hur gör ni?

1 kommentar:

  1. Jag tycker det toppen om du lyckas bädda ner honom i sin säng igen då bekräftar du att det är ingen fara det var bara en dröm.

    Tack för kommentaren om hallen kram

    SvaraRadera