fredag 16 september 2011

Förlossningen

Vi var fyra mammor som ställde upp igår. Och det var 16 kandidater som var indelade i fyra grupper. Två mammor fick gå upp till våning tre (där det skulle göras ctg och ultraljud) och jag och en till mamma fick gå in på fölossningen där en barnmorska skulle visa hur man känner hur barnet ligger och lyssnar med tratten. Jag lovar att det blev mycket klämmande och kännande på magen, totalt nio personer skulle palpera och sedan försöka höra hjärtljuden.

Sedan fick vi gå upp till våning tre, där jag fick börja med ul. Jätte roligt att få se bebis igen. Jag såg hur bebisen låg och tränade på att andas. Det dom bla gjorde var att viktskatta, mäta flödet i navelsträngen och tittade på hjärtat. Sen pratade hon mycket och förklarade för kandidaterna en det ena och en det andra. Fick tyvärr inte veta könet på bebis som jag hade hoppats på så jag får allt ge mig till tåls när den tittar ut. Men bebisen väger ungefär 3221 just nu.

Sista stationen för mig var ctg men den gick inte så bra. Den måste ju ha bra kontakt i ca en kvart för att ge en bra remsa och det lyckades vi inte med så dom fick titta på en annan remsa. Men vi blev inte oroliga för det för jag hade ju just varit på ul och sett att bebisen mådde bra.
Det var mina två timmar på förlossningen det.

2 kommentarer:

  1. Alltid kul med många ultraljud, men det blir en större bebis än jag någonsin fått, jag har fått tre små bebisar med vikt på 2,4-3,1 kg. Men med sista gick jag bara upp ett par kilo och hon vägde ju minst, så viktnedgången var inte så stor efter förlossningen tyvärr. Men snart är det väl dags och hoppas du slipper gå över tiden!

    SvaraRadera
  2. Du är otrolig, jag vet inte om jag hade pallat med det där att nio personer ska klämma på en.
    Ultraljud är ju alltid trevligt.
    Ha en trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera