lördag 2 oktober 2010

Lördagen 2 oktober


På förmiddagen tog jag och hunden en härlig långpromenad i det vackra höstvädret, hur skönt som helst. Och när vi kom hem hade resten av familjen vaknat så vi kunde äta en gemensam frukost.

Strax före lunch bestämde jag och A att vi skulle åka ut till siggefora och överraska mormor. Vi stannade till vid affären i bälinge och köpte med oss lunch och lördagsgodis. Medans vi var på affären dök Tett och Robert upp, dom skulle oxå köpa godis och hyra en film. 

När vi ätit lunch och fikat med mormor klädde vi på oss och gick till skogen tillsammans med mormors granne. Vi skulle plocka svamp vilket jag aldrig gjort i hela mitt liv. Men det var så fint väder och skönt att bara vara ute i skog och mark. Vi gick ganska långt och ett tag delade vi på oss och gick olika vägar. Helena som var med oss är en van svampplockare men hon gick åt ett annat håll än vi. Vi letade och letade men hittade inga gula trattkantareller någonstans, vi såg bara massa annan svamp. På ett ställe såg vi mängder av en svampsort och jag sa till A dom där får man inte plocka dom är giftiga. När vi senare hittade på Helena igen hade hon plockat mycket svamp och jag frågade vad det var för sort för jag såg ju att det inte var trattkantareller. Hon svarade då att det var höstkantareller och visade mig en, då började jag skratta för det var ju just dom vi hade sett som jag sa var giftiga. Vad säger man, jag kan ju verkligen ingenting om svamp.

På vägen hem genom skogen fick A även plocka lite kottar som vi ska göra lite pyssel med någon dag. Vi tog en fika hos mormor innan vi for hemåt. Och det var en stolt A med hela hinken full med svamp när vi åkte hem. Väl hemma gick vi direkt över till farmor för A skulle ge henne all svamp (vi äter ju inte svamp). Kan säga att hon blev bra överraskad när han kom där med sin hink med svamp till henne. Så nu fick farmor massa jobb;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar