söndag 9 maj 2010

Betessläpp

Telefonen ringde 10.14, jag var uppe och vaken men hör och häpna resten av familjen sov. Det var min svägerska som ringde för dom ville att jag och A skulle åka med dom till betessläppet i Svista som tydligen var idag. Korna skulle släppas ut klockan 11, så ni kan ju gissa hur stressigt det blev, men vi hann i tid. Jag fick en smärre chock när vi närmade oss, jag i min enfald trode att det skulle vara bara lite folk där men det vimlade av bilar överallt. Helt sjukt mycket folk. 

Bonden bjöd på bulla och mjölk naturligtvis och vi fick till slut en plats där vi kunde se korna springa ut på en betonglagd väg, innan dom kom fram till ängen. Vid ängen var det propp fullt med människor så där kunde vi ju glömma att stå. Men jag lovar att det var en glad och exalterad gosse som stog och väntade på kossorna. När det hela var över ville han inte åka hem så vi gick och tittade på kalvarna. Blev en hel timme på bondgården. Men jag måste säga att jag skäms över människor, där är bonden snäll och släpper in alla dessa människor på sin mark där han bor och så kan folk inte ens låta bli att ställa/kasta  ifrån sig bullar och mjökflaskor överallt, pinnsamt tycker jag. Har folk inget vett???

Här kommer en kaskad av bilder från släppet:











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar